KAUKAS-Kaupallistamiskyvykkyydellä kasvua PK-yrityksiin: maturiteettimalli johdon tueksi

KAUKAS-hanke (Kaupallistamiskyvykkyydellä kasvua PK-yrityksiin) keskittyy pienten ja keskisuurten yritysten kaupallistamisosaamisen vahvistamiseen tutkimuksen ja käytännön yhteistyön avulla. Hankkeen tavoitteena on kehittää uusi, joustava ja tutkimukseen perustuva kaupallistamisen maturiteettimalli, joka ottaa huomioon PK-yritysten erityistarpeet, kuten rajalliset resurssit sekä johdon keskeisen roolin strategisessa päätöksenteossa. Nykyiset kaupallistamismallit, kuten yleisesti tunnettu Stage-Gate -malli, palvelevat usein suuria yrityksiä, mutta ovat liian raskaita ja joustamattomia PK-yritysten toimintaympäristöihin. Tähän tarpeeseen KAUKAS tarjoaa käytännönläheisen ja ketterän ratkaisun.

Hankkeen kohderyhmänä ovat erityisesti kasvuhakuiset PK-yritykset, joiden kaupallistamisosaamisen kehittäminen voi merkittävästi edistää niiden kilpailukykyä ja kasvua. Mukana hankkeen toteutuksessa on yhdeksän eri toimialoilta tulevaa yritystä, jotka osallistuvat sekä rahoituspanoksella että toimimalla tutkimuskohteina. Yritykset hyötyvät hankkeesta saamalla konkreettisia työkaluja ja strategisia suosituksia kaupallistamisen kyvykkyyksien kehittämiseksi ja resurssien tehokkaampaan kohdentamiseen.

LAB-ammattikorkeakoulu toimii hankkeen koordinaattorina ja päävastuullisena toteuttajana, vastaten tutkimuksen suunnittelusta, aineiston keruusta, analyysistä sekä tulosten jalkauttamisesta yrityksiin ja opetukseen. LABin asiantuntijat, jotka ovat erikoistuneet kaupallistamiseen, strategiseen johtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, vastaavat hankkeen toteuttamisesta ja tutkimustyöstä. Lisäksi hankkeen aikana tehdään kansainvälistä yhteistyötä, erityisesti Kanadassa sijaitsevien korkeakoulujen kanssa, mikä tuo mukaan arvokkaita kansainvälisiä vertailuaineistoja ja näkökulmia.

Hankkeessa kehitetään kaupallistamisen kypsyysmittaristo, joka auttaa yrityksiä tunnistamaan kaupallistamisprosessin vahvuudet ja kehittämiskohteet. Mittaristo mahdollistaa yrityksille konkreettisen ja strategisesti merkityksellisen tavan arvioida ja parantaa kaupallistamiskyvykkyyttään jatkuvasti muuttuvissa markkinatilanteissa. Lisäksi hanke tuottaa käytännönläheistä koulutusmateriaalia ja case-esimerkkejä, jotka integroidaan LAB-ammattikorkeakoulun opetukseen erityisesti YAMK-tason kaupallistamisen opintokokonaisuuteen. Opiskelijat pääsevät näin hyödyntämään tutkimuksesta saatua tietoa omissa opinnäyte- ja kehittämistöissään.

Odotettavina tuloksina syntyy paitsi uusi kaupallistamisen maturiteettimalli myös merkittävästi uutta tutkimustietoa PK-yritysten strategisen johtamisen tueksi. Käytännön tasolla yritykset saavuttavat parempaa kykyä kaupallistaa innovaatioitaan, mikä vahvistaa niiden kasvua, kannattavuutta sekä valmiuksia kansainvälistymiseen. Hankkeen tuloksilla on myös laajempaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta, sillä parantunut kaupallistamisosaaminen tukee PK-sektorin kilpailukykyä ja kasvua kansallisella tasolla. Hankkeen opit ja työkalut ovat avoimesti saatavilla myös muille suomalaisille PK-yrityksille, mikä lisää hankkeen vaikuttavuutta ja merkitystä yrityskentälle sekä opetukselle.

Yhteistyössä

Finnos Oy
Finnos logo

Finnos Oy on suomalainen teknologiayritys, joka on erikoistunut tekoälypohjaisiin skannausratkaisuihin erityisesti sahateollisuuden tarpeisiin. Vuonna 2016 perustettu Finnos jatkaa Bintecin kehittämää röntgenteknologian perinnettä ja on kasvanut nopeasti alan edelläkävijäksi. Yritys tarjoaa kokonaisvaltaisia mittaus- ja ohjelmistoratkaisuja, jotka parantavat tuotannon tehokkuutta, raaka-aineiden hyödyntämistä ja laatua sahojen, sellu-, energia- ja vaneriteollisuuden prosesseissa.

Force Oy on kotimainen asiantuntijayritys, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja myymäläuudistuksiin, teollisuuden kunnossapitoon ja kiertotalouteen. Vuonna 1992 perustettu yritys toimii valtakunnallisesti ja tunnetaan erityisesti käytännönläheisestä otteestaan sekä vahvasta sitoutumisestaan kestävään kehitykseen. Force auttaa asiakkaitaan parantamaan tehokkuutta ja vastuullisuutta yhdistämällä teknisen osaamisen ja ympäristöystävälliset ratkaisut.

Iltalypsy logo

Iltalypsy on suomalainen ravintola- ja pitopalveluyritys, joka toimii Iisalmessa ja Kiuruvedellä. Yritys tarjoaa herkullista kotiruokaa lounailla, kahviloissa ja ravintoloissa sekä monipuolista pitopalvelua juhliin ja tapahtumiin. Heidän valikoimaansa kuuluvat myös omat tuotemerkit, kuten willimaku®, jotka hyödyntävät suomalaisia luonnon raaka-aineita, kuten kuusenkerkkiä ja mustikoita.

Inora-logo

Inora on yli 60 vuoden ajan valmistaneet tarpeellisia ja elämää sujuvoittavia rakentamisen, pakkaamisen ja asumisen tuotteita niin kuluttajille kuin ammattilaisille. Inora on kasvattnut juurensa iisalmelaiseen maaperään ja ammentaneet sieltä rohkeuden kokeilla aina uutta.

Itula on edelläkävijä energiatehokkaiden lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmien toimittajana. He tarjoavat vahvan asiantuntijuuden asiakkaiden käyttöön hankesuunnittelusta lopulliseen toteutukseen saakka.

Kopovent on kohdepoistolaitteisiin ja prosessi-ilmastointijärjestelmiin erikoistunut yritys.
Kokonaisvaltaiseen toimintaan kuuluvat laitteiden maahantuonti, myynti, asennukset sekä huolto- ja varaosapalvelut.

PKP-Trading logo

PalkintoPKP eli PKP-Trading Oy on suomalainen perheyritys, joka on toiminut palkitsemisen alalla jo vuodesta 1985. Yritys on yksi Suomen suurimmista palkintojen maahantuojista ja valmistajista. Heidän valikoimaansa kuuluvat pokaalit, mitalit, patsaat ja yrityslahjat, joita suunnitellaan ja kootaan omassa pajassa Vieremällä.

Savon rautaosa Oy on monipuolinen ja palveleva työkalu- ja varaosaliike Iisalmessa.He tarjoavat monipuolisesta tuotevalikoimasta juuri oikeanlaiset välineet ja laitteet kulloinkin kyseessä olevaan työtehtävään.

Rautaosalta saa monipuolisen valikoiman työkaluja, koneita, varaosia, laitteita, akkuja, öljyjä, vaatteita, kenkiä, suojaimia ja tarvikkeita.

Lusto logo

Suomen Metsämuseo Lusto on metsäkulttuurin valtakunnallinen erikoismuseo, joka sijaitsee Punkaharjulla, Savonlinnassa. Lusto tarjoaa monipuolisia näyttelyitä, tapahtumia ja elämyksiä, jotka valottavat metsien merkitystä suomalaisessa elämässä menneisyydestä nykypäivään. Museon tavoitteena on syventää kävijöiden metsäsuhdetta ja tarjota uusia näkökulmia metsien ymmärtämiseen.